Pas dit jaar op voor een te zware elektrische bestelbus!
Heb jij een elektrische bestelbus die op het maximum van het totale gewicht (tussen de 3500 en 4250 kilogram) zit? Dan moet je per 1 juli 2025 een speciale cursus hebben gevolgd om te kunnen blijven rijden op dit gewicht. Deze cursus zal uit een theorie- en een praktijkexamen bestaan. Tot 1 juli 2025 zal er een gedoogbeleid bestaan voor de zware elektrische bussen.
Waarom moet ik een cursus voor zware bussen volgen?
De regel is ingesteld vanuit de overheid. Zij geven als reden mee dat het gaat om de veiligheid te bevorderen van de chauffeurs die in deze zware bussen rijden. Ze vinden het belangrijk om mee te geven dat het rijden van zware bussen invloed heeft op het rijgedrag van het voertuig, zoals een langere remweg.
Daarnaast is er besloten om de regelgeving aan te passen. Het oorspronkelijke idee was om alle elektrische bestelbussen die boven het gewicht van 3500 kilogram uitkwamen, verplicht te stellen van een vrachtwagenrijbewijs (rijbewijs C). Van dit plan is de overheid afgeweken. Door de beslissing om toch door te mogen rijden met een B-rijbewijs probeert de overheid ondernemers te stimuleren om sneller te kiezen voor een duurzame bestelbus die in de zero-emissie zone mag rondrijden.
Is het al bekend hoelang deze cursus gaat duren?
Nee, dat is nog niet bekend. Toch kunnen wij het ons goed voorstellen dat het langer tijd in beslag gaat nemen dan bijvoorbeeld 1 werkdag. Daarom raden wij aan om op tijd vervangend vervoer te regelen:
De bovenstaande bussen zijn niet elektrisch en rijden op brandstof. Het eigen gewicht van het voertuig is daarom lager dan bij elektrische bestelbussen. Hiermee wordt het totale laadvermogen hoger. Een voorbeeld:
|
Voertuig |
Toyota Proace |
Toyota Proace electric |
|
Inhoud |
6m³ |
6m³ |
|
Eigen gewicht |
1840 kg |
2128 kg |
|
Maximum gewicht |
3100 kg |
3055 kg |
|
Laadvermogen |
1260 kg |
927 kg |
Neem contact op met Autohopper groot zakelijk om jouw opties te bespreken en alvast in te spelen op de aankomende cursus!